Kalmár László

Részlet a "Gyertek, bizonyítsuk be Csebysev-tételét!" című, KöMaL-ban megjelent cikkéből:
Hallottátok-e hírét PAFNUTIJ LVÓVICS CSEBYSEV orosz matematikus tételének? Annak, amelyik azt mondja, hogy bármely n egész szám és kétszerese, 2n között van legalább egy prímszám... Aki hallotta, az is azt gondolja biztosan, borzasztó nehéz lehet ezt a tételt bebizonyítani. Talán csak akkor lehet reménye az embernek, hogy valaha megértheti a bizonyítását, ha érettségi után matematikus-hallgatónak iratkozik be az egyetemre, vagy még akkor sem lehet. Pedig illő, hogy legalább is hazánkban minden, a matematika iránt érdeklődő diák közkincse legyen a Csebysev-tétel, mert ERDŐS PÁL magyar matematikus másodéves egyetemi hallgató korában olyan egyszerű bizonyítást adott rá, hogy valamennyien megérthetitek. Nemcsak, hogy megérthetitek, hanem egy kis irányítással magatok is rájöhettek az ő bizonyítására. Kitűzök most és még néhány számban egy-két feladatot; aki ezeket megoldja, a tanév végére be tudja bizonyítani a Csebysev-tételt. Olyan élménye lesz a bizonyítás, amit egyhamar nem felejt el.

A cikksorozat első része

Részletek "A számok hatványainak összegéről" c. cikkéből:

Ez még mindig nem a számtani sor összegének a gondolata, gyerekek, csak az összegképlet levezetése. A gondolat, tudjátok, az a valami, ami a matematikus lelkivilágában felvillanik, amikor rájön, hogy úgy lesz jó az összeget kiszámítani, hogy kétszer is felírjuk, oda-vissza.

Azon kezdem, hogy a gondolat benne van a levezetésben, nem fölötte lebeg valahol láthatatlanul; csak azért nehéz ráismerni, mert el van rejtve benne. Talán úgy ismerünk rá legkönnyebben, ha más olyan bizonyítást is keresünk, amiben ugyanaz a gondolat van, csak más köntösbe burkolva. Ami a közös bennük, az a gondolat.
Nos, ki tudna nekem olyan kérdést mondani, amit ugyanezzel a gondolattal oldottunk meg? Hol fordult elő máshol, hogy valamit úgy számoltunk ki, hogy kétszer is vesszük, egyszer egyenesen, egyszer meg fordítva, a kettőt együtt kiszámítjuk, aztán elosztjuk kettővel?

Ugy-e, már rájöttetek, hogy a háromszög területére gondolok?

No de mi köze a számtani sornak a háromszöghöz? Honnét lehet tudni, hogy a számtani sornál is valami olyasmit kell csinálni, mint a háromszögnél? Hiszen az egyik algebra, a másik meg geometria!
Ez tévedés, gyerekek. Az algebra, meg a geometria nem két tudomány, csak két nyelv, amiken nagyjából ugyanazokat a dolgokat lehet elmondani. Algebrából geometriára éppúgy lehet fordítani, mint franciából magyarra.

A teljes cikk első része

Életrajzok:

http://www.bibl.u-szeged.hu/exhib/evfordulo/kalmar/kalmar.html

Posztumusz kitüntetés
Alapítója volt a szegedi Kibernetikai Laboratóriumnak, ami ma a nevét viseli. Ugyancsak a KibLab-ban, Muszka Dániel és Király József alkotásaként született meg az eddigi egyetlen hazai mesterséges kibernetikus állat is: a szegedi katicabogár.

Magyarországi számítástechnikai kezdet

http://www.sulinet.hu/eletestudomany/archiv/2001/0131/12.html

Csirik János - Horváth Gyula: A szegedi iskoláról

Gurka Dezső: Kalmár László szerepe Lakatos Imre matematikafilozófiájának alakulásában

Könyvei:

Integrállevél, Gondolat Könyvkiadó, 1986

A matematika alapjai I-II, Tankönyvkiadó, 1978, 888 o.

Bevezetés a matematikai analízisbe I-II. Tankönyvkiadó, 1982, 848 o.
IV. rész: A halmazelmélet ellentmondásai és az azok kiküszöbölésére irányuló törekvések.